יש לך דיכאון אחרי לידה? חברות הביטוח כן רואות אותך!

החלטתי את המאמר הזה להקדיש לנושא של דיכאון אחרי לידה כי בשיחה השבוע שעשיתי עם כמה קולגות, בה סיפרתי להם שלקוחה שלי קיבלה פיצוי מקרן הפנסיה אחרי שאובחנה עם הדיכאון, הרבה מהם מאוד הופתעו וזה גרם לי להבין כמה המחלה הזו, הכה נפוצה, עדיין די שקופה בעיני רבים אבל דווקא חברות הביטוח רואות אותה.

יתכן שבשלב הזה את שואלת את עצמך "רגע, אדוה מה זה קשור? באתי לבלוג שלך לקרוא על כסף, ביטוח… מה קשור עכשיו דיכאון אחרי לידה?"

המחלה השקופה של האימהות

באתר של קופת חולים כללית מגדירים את התופעה כך:
"דכדוך לאחר לידה (Blues Post Partum או Baby Blues) מופיע אצל 50% עד 80% מהנשים במהלך עשרת הימים שלאחר הלידה. הדכדוך כולל סימפטומים חולפים כמו נטייה לבכי, עצבנות, חרדה, נדודי שינה, חוסר אנרגיה, אובדן תיאבון ותחושה כללית של הצפה רגשית. מצב חמור יותר מהדכדוך הוא דיכאון אחרי לידה (Postpartum Depression), שפוגע ב־10% עד 15% מהנשים. אם היולדות צעירות מאוד, המספרים גבוהים עוד יותר."
מה חשוב שנבין מהנתונים הללו:
ראשית, שיותר ממחצית מהנשים חוו או יחוו דכדוך ברמות מסוימות,
שנית, זה יכול לקרות בכל גיל ואפילו בסיכוי גבוה יותר אם את צעירה
ואחרון חביב וקצת עצוב הוא שישנה נטיה חברתית להמעיט ואף לבטל את התופעה תחת אמירות כמו
"את סתם הורמונלית" "את מגזימה" או "זה פשוט כי להיות אמא זה חדש לך".
להפתעתי, אפילו סביב המקרה של הלקוחה שלי, נתקלתי בתגובות, דווקא של נשים, שאמרו:
"נו באמת כל אחת יכולה להגיד שהיא בדיכאון ותקבל עכשיו פיצוי?" "נו, כולנו ילדנו, כולנו עברנו את זה מה עכשיו לעשות מזה דרמה" מה שגורם לי עוד יותר להעריך את הלקוחה הגיבורה והאמיצה שלי שהתקשרה אליי יום אחד לפני שנה וחצי וסיפרה לי שהיא בדיכאון קשה לאחר שילדה את ביתה.

הסיפור של מיכאלה

את מיכאלה, מאמנת כושר שכירה ועצמאית, הכרתי בנובמבר 2021 בו פנתה אלי ואמרה לי:
"אני בת 35 ולגמרי הזנחתי את הפנסיה שלי עד עכשיו, תעזרי לי". נפגשנו שבוע לאחר מכן, ופתחנו לה קרן פנסיה, לימים היא תגיד לי "חשבתי שבזאת סיימנו ולא אראה אותך יותר".
אלא שהחיים בלתי צפויים ומספר חודשים לאחר אותה פגישה, מיכאלה ילדה את ביתה הראשונה. בקיץ של אותה שנה קיבלתי ממנה טלפון והיא סיפרה לי שאובחנה עם דיכאון קשה לאחר לידה. לאחר תשאול שעשיתי לה, הבנתי שכבר כמה חודשים היא לא עובדת.

 

צריך לדעת את מי לתבוע… – הפתרון שהצעתי

לפני שהפכתי לעצמאית עבדתי כשכירה במחלקת התביעות של קרן פנסיה וישר היה לי בראש האופציה של לתבוע קצבת נכות מקרן הפנסיה, הרי טיפלתי במאות תביעות כאלו בקרן הפנסיה.
היתרון של הניסיון הייחודי שצברתי התבטא בכך שבכלל ידעתי: קודם כל שיש לה זכאות ויש אפשרות להגיש תביעה כזו, ובנוסף ידעתי להסביר לה מה דורש התהליך, כמה זמן יקח ומה צריך לעשות בכל שלב על מנת לקדם את הצרכים והמטרות שלה וכמובן לנהל אותו עבורה בצורה הכי נכונה.

זה מה שעשינו: הגשנו תביעה לקרנות הפנסיה שלה ולשמחתי הרבה, תוך זמן קצר ובלי יותר מידי טרטורים, בהסתמכות על המסמכים הרפואיים שמיכאלה סיפקה ואפילו מבלי לזמנה לוועדה רפואית, אישרו לה לשנתיים קצבת נכות בגובה 75% מהשכר אותו הרוויחה טרום הדיכאון.

רוצים תוצאות – תשקיעו בבעלת מקצוע רצינית

ממצב בו מיכאלה חשבה שלא מגיע לה כלום הגענו למציאות בה, גם אשרו לה את התביעות וגם היא יכולה לחיות בכבוד ואף לטפל בעצמה כמו שצריך.

ומה הכי מרגש אותי? שעכשיו היא אפילו יכולה בעזרת הקצבה שהיא מקבלת אפילו לחסוך עבור הבת שלה, מי היה מאמין…

אני כן תוהה לעצמי כמה נשים יש כמו מיכאלה, שסובלות מדיכאון אחרי לידה, ולא יודעות, מתביישות לדבר על זה ולא מממשות את הזכויות שלהם מול הביטוחים וקרנות הפנסיה.

אז אם הגעת עד לפה ואת מכירה מישהי שסובלת מדיכאון אחרי לידה, אשמח שתעבירי לה את הכתבה הזו, שתדע שיש לה מענה והמחלה שלה לא שקופה.

21 תגובות

  1. כתבה מקצועית וחשובה! הנושא של דיכאון אחרי לידה חשוב. את עושה עבודה נפלאה בהעלאת המודעות לנושא ועוזרת לנשים רבות להבין את זכויותיהן ולממש אותן. כל הכבוד לך!

  2. אדווה, תודה לך על הכתבה החשובה הזו,
    דיכאון לאחר לידה היא מחלה שקופה וטוב לדעת שיש מענה והכרה מחברת הביטוח, זה ממש יכול להקל על הסבל של האישה להתמודד ולהתעסק בהחלמה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *