איך שבירת אמון גורמת לכם לשלם יותר, ומה הקשר לדירוג אשראי, למען השם!

איך שבירת אמון גורמת לכם לשלם יותר, ומה הקשר לדירוג אשראי, למען השם!

"כסף הינו מערכת של אמון הדדי. ולא סתם… אלא המערכת האוניברסלית והיעילה ביותר שנוצרה אי פעם" (יובל נח הררי).

איך אני אוהבת שפות! יש לי משיכה בלתי מוסברת למילים, למילים בשפות שונות ולנסות להבין דרך השפה את ההתפתחות האנושית. השפה מספרת לנו הכל. 

 

 

בתואר הראשון שלי, למדתי בחוג המשני שלי את השפה האיטלקית במשך שנתיים והיו שתי מילים שהציקו לי במיוחד: banco שזה ספסל ו-banca שזה בנק. שתי מילים כל כך דומות, איך יכולתי שלא להתבלבל ביניהן כל הזמן?? כל פעם שרציתי להגיד בנק, אמרתי בטעות ספסל. 

 

 

"אוף למה המציאו שתי מילים כל כך דומות??" אמרתי בתסכול למורה שלי "ניסו בכוונה להקשות על מי שרוצה ללמוד את השפה??"

 

 

"תביני את הקשר בין המילים" המורה אמרה לי "בעבר, לפני שהיו הבנקים שאנחנו מכירים היום, היו עושים עסקאות כספים על ספסל ברחוב, משם התחילה הבנקאות. בגלל זה שתי המילים כל כך דומות". בום! פתאום הכל נהיה הגיוני! לא התבלבלתי יותר בין המילים. שפה זה דבר גאוני, כבר אמרתי?

 

 

בואו נבחן עוד מילה שיכולה להסביר לנו הרבה ממה שקורה בזמן האחרון: הפועל הלטיני credere שמשמעותו "להאמין". המילה "אשראי" באנגלית היא credit, אז זה בעצם מסתדר – אשראי= אמון. כשהבנק נותן "אשראי" ללקוח, כלומר, מלווה לו כסף, הוא חייב להאמין שאותו לקוח יוכל להחזיר את אותה ההלוואה. יותר מכך, הבנק מאמין שאותו לקוח יקח את ההלוואה, ימנף אותה ויצור ממנה משהו שיניב לו רווחים והוא יוכל להחזיר לבנק את ההלוואה יחד עם הריבית.

עד כמה אתם מאמינים לבנק שישמור לכם על הכסף?

הבנק מסתמך על ההנחה שבכל זמן נתון לא יותר מאחוז מסוים של הלקוחות שלו ירצו למשוך מזומנים. כשחלק גדול יותר מכפי שהבנק צפה, רץ אל הבנק למשוך את הכסף, הבנק קורס. מתי תרחיש כזה קורה? כשיש משבר כלכלי ולקוחות הבנק חוששים לכספים שלהם. אז מתרחשת תופעה שנקראת bank run, ריצה לבנק, מה שמביא לפשיטת רגל של הבנק, כי הוא לא יכול לספק לכל ציבור הלקוחות את המזומן שהוא דורש.

מה מונע מהציבור להיות רגוע ולא לרוץ לבנק? אמון.
אמון שהבנק מתנהל באופן תקין ושומר על הכסף שלנו. אמון שיש מעל הבנק, בנק מרכזי (פה בישראל זה בנק ישראל שמתפקד כרגולטור של הבנקים המסחריים) עצמאי, בלתי תלוי, שמפקח על הבנקים ולא מאפשר לבנקים לעשות ככל העולה על רוחם עם כספי הלקוחות. צריך להיות לציבור אמון שיש מערכת משפטית חזקה ועצמאית, שבמקרה של מעילה של אחד מהבנקים, תגן על הלקוחות ומעל הכל ממשלה שדואגת למנהל תקין וליציבות שלטונית שתגן על כספי הציבור. 

מכל אלו עולה, שללא אמון לא ניתן לקיים כלכלה תקינה ומתפקדת. 

   

עד כמה הבנק מאמין לכם ומה זה תכל'ס אומר?

דירוג אשראי ניתן ליחידים, חברות ומדינות ומבטא את רמת האמון שיש ביכולת של לווה מסוים, להחזיר את החובות שלו.

כשעבדתי בבנק ושיווקתי הלוואות ללקוחות הבנק, ראיתי במו עיני איך מתרחש דירוג אשראי: כשהייתי צריכה לבחון האם לאשר ללקוח הלוואי בריבית מסוימת, או לאשר אותה בכלל, הייתי יחד עם המנהלת, בוחנות מספר פרמטרים:
האם יש ללקוח שכר קבוע?
מה גובה השכר?
אם החשבון הוא משותף זה מעלה את דירוג האשראי,
אם יש ערבים – דירוג האשראי עולה,
אם יש ללקוח פיקדונות שניתן לשעבד, דירוג האשראי עולה
ואם יש לו דירוג אשראי גבוה הוא יוכל לקבל הלוואות בריבית נמוכה יותר ממי שהפרמטרים שלו יעידו על יכולת נמוכה יותר להחזיר את ההלוואה. 

תהליך דומה עושות חברות דירוג אשראי כשהן מדרגות חברות ומדינות: מנתחות את הנתונים כי להבין מה היכולת של אותו גוף לווה, לעמוד בהחזר החובות שלו. ככל שלווה הוא מסוכן יותר, המלווה ידרוש פיצוי על הסיכון שהוא לוקח והפיצוי הוא בדמות ריבית גבוהה יותר על ההלוואה. 

האם דירוג אשראי מדיני יכול להכריע מלחמות ומשברים מדיניים? ממש כן!

אז מה קורה כשסוכנות דירוג אשראי מורידה דירוג למדינה? היא מאותתת לעולם שהאמון באותה מדינה, שהיא יכולה להחזיר את הכספים שמושקעים בה, יורד. 

כשהאמון יורד, פחות מדינות רוצות להלוות כסף לאותה המדינה ואלו שמוכנות להלוות את הכסף, ידרשו ריבית גבוהה יותר. אם כך, דירוג אשראי נמוך הופך את ההלוואות של המדינה ליקרות יותר ומסוכנות יותר. 

כשזה קורה בזמן מלחמה, זה יכול גורם מכריע במלחמה. 

כמה קריטי יכול להיות דירוג האשראי בזמן מלחמה? בספרו של יובל נח הררי, "קיצור תולדות האנושות", הוא מתאר כיצד דירוג האשראי הנמוך של צרפת במאה ה-18 לספירה, שנבע מהשחיתות השלטונית ששלטה בה, הביא לנפילת האימפריה הצרפתית כי התקשתה ללוות כספים ולעמוד בהחזרי ההלוואות. באותו הזמן, הבריטים, שהיו ידועים בניהול תקין יותר מהצרפתים, נהנו מדירוג אשראי גבוה שאפשר ללוות כספים בקלות ובריבית נמוכה.  האמון של העולם בשלטון הצרפתי היה כל כך נמוך, שבסוף שנות ה-80 של המאה ה-18, גובה הריבית השנתית של ההלוואות שצרפת לקחה, הגיע למחצית מההוצאות השנתיות של המדינה! כל אלו גרמו לאימפריה הצרפתית להתפרק, לפשוט את הרגל ובסוף, למהפכה הצרפתית ב-1789.

אז מה אפשר לעשות? אתם שואלים, אני עונה

אני מחזירה אתכם למילה אמון – זה פוגש אותנו בכל מקום וכולנו יודעים שכאשר האמון נשבר, בוודאי מול מערכות גדולות – בנק ישראל, המערכת המשפטית, נציגי הציבור שלנו – קשה מאד להתקדם ולכן התשובה היא – להתחיל בבית ולהגדיל.

בבית האישי שלנו לוודא שאנחנו דואגים שדירוג האשראי שלנו יהיו גבוה, זאת אומרת שמערכת היחסים שלנו תהיה עם רמת אמון גבוהה – משני הצדדים, שלנו ושל הבנק.

וברמה הרחבה, לוודא שהנציגים הציבוריים שלנו דואגים לנו ומשקיעים במערכת כלכלית יציבה ומצמיחה – עבור כולנו.

בשנה האחרונה האמון של כולנו התערער, ואולי צעד ראשון צריך להיות, שכל אחד מאתנו יקח את האחריות האישית שלנו ומשם יחד נעשה את השינוי ונחזיר את האמון החברתי של כולנו, מה אומרים?

15 תגובות

  1. מרתק!
    הסברת בצורה פשוטה ובהירה מונחים מורכבים שעד היום לא הבנתי עד הסוף את המשמעות שלהם.
    תודה ❤️

  2. אמון חשוב גם במערכת הפיננסית, גם במערכות בין בני אדם, בין חברות, בין מדינות וכו.
    תודה לך על ההסבר הפשוט והמובן. את אלופה ועוד תגיעי רחוק. מבטיחה לך.

  3. אדוה יקרה, איזה מאמר חשוב שכתוב בגובה העיניים, הבהירות והשיתוף של מאחורי הקלעים לדירוג האשראי פתח לי פתח להבנה מעניינת
    תודה על השיתוף במידע וההארות
    תמשיכי ♥️

  4. כתבות נהדרות. מעשירות וברורות. תודה לך שאת מנגישה את הידע וחולקת מהניסיון שלך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *